فهرست اخبار فهرست اخبار

پایگاه اطلاع رسانی استان اخبار > اخبار-مدیریت شعب خوزستان - جزییات اخبار

تشریح عملکرد مدیریت خوزستان در سال 92

عملکرد قابل توجه مدیریت شعب خوزستان در راستای تحقق اهداف مورد نظر بانک در سال گذشته فرصتی را فراهم می کند تا از زبان مدیر شعب این استان عباسعلی شفیعی اشاراتی به تشریح یا کوتاه به موارد مهم مجموعه عملکرد سال گذشته داشته باشیم.

 

نخستین پرسش این گفتگو را در حوزه جذب منابع و عوامل افزایش آن مطرح می کنم . وی در پاسخ می گوید :

جذب منابع مهمترین و اساسی ترین وظیفه ای است که سازمان های پولی و مالی هیچگاه نمی توانند از آن غافل شوند. زیرا موفقیت در این بخش زمینه را برای برنامه ریزی و تحقق اهداف سایر بخش ها فراهم می کند. چابکی هر سازمان مالی و اقتصادی در بخش جذب منابع اگر با برنامه ریزی ، درایت و مدیریت صحیح منابع همراه باشد قطعاً به چالاکی آن در سایر بخش ها می انجامد. وی می افزاید :

ما در مدیریت خوزستان با در نظر گرفتن نقش و اهمیت فوق العاده افزایش منابع بویژه در شرایط حساس کنونی که رکورد تورمی ، صاحبان وجوه را در حالت خوف و رجا و سرگردانی قرارداده و از طرف دیگر بانک ها و موسسات و سازمان های بازار غیر متشکل پولی به عنوان رقیبانی سرسخت در پی جذب سرمایه ها و وجوه سرگردان بازار هستند. طی سال گذشته اقدام به تدوین برنامه هایی بمنظور افزایش سهم خود از بازار استان نمودیم که به پاره ای از آنها اشاره می کنم :

- تعیین میزان درصد رشد منابع برای همه شعب با توجه به محل و حوزه جغرافیایی شعبه از نظر پتانسیل های اقتصادی منطقه و میزان و توانایی همکاران آن شعبه ، این درصد رشد به شکل اصولی و منطقی تدوین و در نظر گرفته شد که بحمداله اکثر شعب ضمن تحقق درصدهای در نظرگرفته شد و بعضاً بسیار بالاتر از درصدهای مورد انتظار ، عملکرد شایسته ای به نمایش گذاشتند که جا دارد همین جا از تلاش و فعالیت های بی وقفه و پیگیری آنان تشکر و قدردانی نمایم.

- تشکیل و تقویت گروه های بازاریابی مدیریت و شعب نیز کمک فراوانی به جذب منابع جدید و پایایی منابع موجود نموده است.

- گسترش فرآیند اطلاع رسانی خدمات و محصولات رقابتی بانک به مشتریان از طریق ابزارها و شیوه های متنوع تبلیغاتی که تاثیر بسزایی در جریان انتقال اطلاعات و رساندن پیام به مخاطبین داشته است.

- نهادینه شدن موضوع مهم بازاریابی و مذاکره با مشتریان در درون شعب نیز موجب شده است علاوه بر بازاریابی و مذاکره با مراجعین و مشتریان جدید ، صاحبان منابع و سپرده های قدیمی نیز به شکل بسیار خوبی نگهداری و از خروج منابع آنان جلوگیری شود.

- اختصاص بخش عمده ای از وقت مدیر ، گروه بازاریابی مدیریت و اغلب روسای شعب استان به مذاکره و بازاریابی و حضور در بازارهای مورد نظر نیز در پویایی و تحرک جذب منابع طی سال ، تاثیر خوب و قابل توجهی داشته است زیرا تداوم مذاکرات منجر به جذب منابعی می شد که بخوبی در مقاطع مختلف زمانی خلای ناشی از خروج منابع را پوشش می داد.

در هر صورت اختصاص بخشی از وقت و زمان کاری به امر بازاریابی و تمرکز بر چگونگی جذب منابع ما را از روزمرگی و تکرار خارج کرده و به پویش و بالندگی جریان جذب وجوه کمک زیادی می کند.

رشد 5/24 درصدی مانده منابع مدیریت خوزستان در پایان اسفند سال 92 نسبت به اسفند سال 91 بخوبی گویای موفقیت طرح ها و برنامه های تدوین شده این مدیریت در سال گذشته است.

در مقطع مورد نظر 66 شعبه از 70 شعبه استان رشد مثبت داشته اند که از این تعداد 12 شعبه رشد بالای 50 درصد و 25 شعبه رشد بیش از 20 درصد را تجربه کرده اند.

نکته مهم و قابل توجه در مقاطع متفاوت و سازمانی سال گذشته ، رشد مستمر ، پایدار و دایمی اغلب شعب تحت پوشش این مدیریت در بخش جذب منابع است. همکاران با نگهداری منابع موجود و جذب سپرده های جدید از نوسان و خروج سپرده و تغییرات عمده و ناگهانی کاهش منابع جلوگیری کردند.

ایشان اضافه می کند :

در مجموع میزان رشد منابع این مدیریت در طی دو سال گذشته (92 و 91) معادل 12/55 درصد است و از مجموع 100 سپرده برتر بانک تعداد 7 سپرده متعلق به مدیریت خوزستان است.

از ایشان می پرسم اولویت مدیریت خوزستان در بخش جذب منابع در سالجاری چیست ؟

در پاسخ می گوید : علاوه بر تحقق اهداف بانک در سالجاری یعنی رشد حداقل 5/26 درصدی جذب منابع ارزان قیمت مثل قرض الحسنه جاری و پس انداز تمامی همکاران من در سطح استان با تلاش و رویکردی جهادی ، مولد و اثرگذار در چارچوب برنامه استراتژیک بانک همچنین با محوریت اقتصاد مقاومتی را در برنامه کاری خود قرارداده ایم تا انشااله در تمامی شاخص های مورد نظر عملکرد مطلوبی را داشته باشیم.

وی در خصوص مانده مطالبات غیرجاری سال 92 این مدیریت و مقایسه آن با مانده مشابه آن در سال 91 می گوید :

نسبت مانده مطالبات غیرجاری به مانده کل تسهیلات و مطالبات (NPL) در پایان سال قبل به 89/2 درصد رسیده است که از میانگین بانک (66/5) به میزان 77/2 درصد کمتر است.

همچنین مانده ناخالص تسهیلات و مطالبات به مانده سپرده ها در پایان سال 92 به 62/1 درصد رسیده که در مقایسه با نسبت مزبور در پایان سال قبل (98/1) کاهش قابل ملاحظه ای داشته است . ضمن اینکه این نسبت به میانگین بانک (38/1) نیز نزدیک است. ایشان در ادامه کاهش جدی مطالبات معوق و فروش اقساطی حداکثر واحدهای آماده فروش مسکن مهر را از اولویت های دیگر مدیریت خوزستان در سالجاری عنوان می کند.

در سمینار اخیر مدیران عالی بانک از مدیریت خوزستان در دو بخش بانکداری الکترونیک و صدور ضمانتنامه تشکر و قدردانی بعمل آمد. لطفاً در این خصوص توضیحاتی بفرمایید؟

وی می گوید : در سال 92 تعداد 147 فقره ضمانتنامه بانکی با مبلغ 669/1 میلیارد ریال صادر گردیده که از این لحاظ با اختلاف زیاد و کسب 7/35 درصد سهم کل ضمانتنامه های صادره بانک ، رتبه اول را در سطح کشور در اختیار داریم.

در بخش های مختلف بانکداری الکترونیک در موارد جزی مدیریتهای برتر کشور بوده است :

- در بخش صدور کارت هدیه ، مسکن کارت ، صدور کارت اعتباری و صدور کارت هوشمند تسهیلات و صندوق پس انداز مسکن.

- تعداد برنامه های نصب شده همراه بانک.

- تعداد تلفنبانک و اینترنت بانک نصب شده.

- تعداد کیوسک های فعال

- تعداد تراکنش ها و مبالغ تراکنش های ثبت شده همراه بانک

و در سایر بخش های این حوزه نیز رتبه های خوبی در سطح کشور بدست آمده که با در نظر گرفتن میانگین رشد متوازن در مجموع عملکرد این مدیریت در سال 92 مورد توجه و تقدیر مدیران عالی بانک واقع شده است.

بعنوان نمونه می توان به کسب رتبه برتر در تعداد کل تراکنش های دستگاه های خودپرداز و رتبه برتر در مبلغ کل این تراکنش ها در سطح کشور اشاره کرد. ضمن اینکه در بخش PIN PAD و پایانه های فروشگاهی (POS) از نظر مبلغ کل تراکنش و تعداد کل تراکنش دارای رتبه برتر در سطح کشور می باشیم.

عملکرد مدیریت در بخش مذاکرات بازاریابی از دیگر نکات مورد تاکید مدیر شعب استان است. وی در این زمینه می گوید :

بیش از 45 هزار مذاکره بازاریابی در طی سال گذشته با بیش از تعداد 30 هزار فقره افتتاح حساب و جذب مبالغ بیش از 6000 میلیارد ریال ناشی از مذاکرات صورت گرفته بهترین نشانه و علامت بر تاثیرگذاری مذاکرات بازاریابی بر میزان افزایش جذب منابع است که در همین جا لازم می دانم از کمیته بازاریابی مدیریت بویژه کارشناس محترم بازاریابی و سایر گروه های بازاریابی شعب که انصافاً کمیته بازاریابی مدیریت را همراهی و پشتیبانی نموده اند تشکر و قدردانی نمایم.

وی علل موفقیت اغلب مذاکرات را اینگونه بیان می کند :

- ارایه راهکارهای عملی بازاریابی داخلی به همکاران در درون شعبه

- آموزش عملی بازاریابی به متصدیان و تعیین رابطین بازاریابی شعب

- مذاکرات پیوسته و مستمر با مسیولین تصمیم گیرنده در بازارهای هدف و پیگیری آن تا حصول نتیجه نهایی

- چاپ و نشر ویژه نامه بازاریابی در سطح شعب

که مجموعه این امور انصافاً باعث نهادینه شدن فرهنگ مذاکره و بازاریابی در سطح اغلب شعب شده است.

در بخش توانمند سازی منابع انسانی ، مدیر شعب خوزستان به نکات خوبی اشاره می کند :

تشویق 52 نفر از کارکنان در سال 91 و تشویق 57 نفر در سال 92 که در مجموع 109 نفر در طی دو سال گذشته مورد تشویق مدیر شعب استان قرار گرفته اند. از نکات خوب و برجسته این مدیریت است که موجب افزایش انگیزه کارکنان و در نهایت افزایش میزان کارایی آنان خواهد شد. این شیوه یکی از مولفه های مهم اثرگذار بر توانمند سازی کارکنان و نیروی انسانی سازمان است.جای دارد در اینجا از اداره کل امور کارکنان بانک بابت همکاری هایی که در این خصوص با مدیریت داشته اند تشکر و قدردانی نمایم.

در بخش آموزش نیز در سال 92 با برگزاری 98 دوره آموزشی و با تعداد 044/4 نفر شرکت کننده در دوره های مذکور رتبه دوم کشوری بدست آمده است. ضمن اینکه سرانه آموزش در این سال نیز 122 نفر ساعت است.

این آموزش ها در کنار برگزاری مستمر جلسات بخشنامه خوانی در سطح شعب استان و مدیریت کمک فراوانی به توانمند سازی پرسنل در حوزه های مختلف کاری نموده است.

در بخش تجهیز و پشتیبانی و نوسازی و بازسازی شعب تابعه اقدامات بسیار خوب و قابل توجهی در سال گذشته انجام شده بطوریکه این وضعیت از چشم بازرسان طرح تکریم استانداری نیز دور نمانده و در بررسیها و بازدیدهایی که اسفند ماه سال گذشته از سطح شعب داشته اند به دگرگونی اساسی و تغییر چهره مطلوب شعب بانک و افزایش بسترها و امکانات رفاهی مشتریان اشاره نموده و در این خصوص امتیاز و نمره کامل را به تمامب شعب استان اختصاص داده اند. هر چند ما در سطح استان تکریم مشتریان و رفع نیازهای آنان جهت پاسخگویی مطلوب و کسب رضایت آنان را جزی اهداف کاری خودمان قرار داده ایم.علاوه بر این بازسازی 30 شعبه و تعمیرات کلی آن در سال گذشته ،‌تعمیر ، بازسازی و تجهیز همه مهمانسراهای بانک در استان بمنظور استفاده همکاران سراسر کشور در ایام نوروز و سایر ایام سال از مهمترین کارهای صورت گرفته در این زمینه است.آخرین بخش از سخنان مدیر شعب خوزستان به حوزه تعاملات استانی اختصاص دارد.وی در این مورد چنین اظهارنظر می کند : همکاری نزدیک وحضور مؤثر در کمیسیون هماهنگی بانکهای استان و شرکت در همه جلسات آن همراه با ارایه پیشنهاداتی در زمینه های مختلف امور بانکی استان بطوریکه در سال گذشته از مدیریت استان در آخرین نشست کمیسیون مذکور تقدیر ویژه بعمل آمد ، تشکیل جلسات و نشست های متعدد با مسیولین و مدیران کل حوزه مسکن استان مانند اداره کل راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص چگونگی روند پروژه های نیمه تمام و در حال اتمام مسکن مهر بویژه پیگیری فرآیند فروش اقساطی تسهیلات اعطایی به واحدهای در حال واگذاری ویا واگذار شده ، برقراری ارتباط با ستاد اقامه نماز جمعه استان و امامان جمعه شهرستان بمنظور کمک واستفاده از تریبون نمازجمعه در راستای بازگشت مطالبات معوق بانک و دعوت از متقاضیان بمنظور واگذاری واحدهای آماده فروش و انجام مراحل فروش اقساطی تسهیلات مذکور ، همکاری نزدیک با شوراهای فرهنگی استان مثل شوراهای اقامه نماز، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، کمیته صیانت از حقوق شهروندی و ... بطوریکه از مدیریت شعب استان در جلسه دستگاه های اجرایی که با حضور استاندار محترم برگزار شد در زمینه ترویج فرهنگ نماز و اقامه منظم نماز جماعت و برگزاری دوره هایی در این خصوص تجلیل ویژه بعمل آمد.

همچنین ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان با صدور نامه ای از مدیریت بانک بعنوان یکی از مدیریت های فعال در این زمینه تشکر و قدردانی کرد ، حضور فعال و موثر در جلسات شورای مسکن استان که با حضور استاندار و مدیران کل دستگاه های مرتبط با بخش مسکن بمنظور بررسی مشکلات و هماهنگی بیشتر روند انجام مرتبط با طرح مسکن مهر پیگیری می شود ، ارتباط نزدیک مدیر با فرمانداران شهرهای مختلف استان و مسیولین بنیاد مسکن و اداره تعاون هر شهر با هماهنگی رییس شعبه مربوطه بمنظور توجه و پیگیری بیشتر امور مربوط به فروش اقساطی تسهیلات مسکن مهر و سرعت بخشیدن به پروسه و فرآیند مذکور . از مهمترین اموری است که در سال گذشته به مجموعه عملکرد مدیریت خوزستان کمک مطلوب و فراوانی نموده است.وی در پاسخ به این پرسش که چه توصیه هایی به همکاران دارند اینچنین می گوید :در سالی که توسط مقام معظم رهبری سال" اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی " نامگذاری شده است بهترین و مهمترین توصیه تلاش مضاعف همه همکاران در راستای تحقق اهداف بانک با توجه به برنامه استراتژیک بانک می باشد. در سالجاری همانگونه که مدیرعامل محترم توصیه و تاکید فرمودند جذب منابع مالی جدید و افزایش سهم سپرده ها از بازار پول با هدف دستیابی به سهم قابل توجهی از سپرده های پایدار ، ضروری و از اولویت های مدیریت های شعب می باشد. در پایان جای دارد ضمن تقدیر و تشکر همچنین از تمامی همکاران عزیزم در سطح شعب استان خوزستان (شاغلین ، بازنشستگان و نیروهای شرکتی) که با زحمات بی شایبه خود در سال گذشته این مدیریت را در کسب موفقیت های مزبور و همچنین خدمت رسانی به مردم شریف استان همراهی کرده اند تقدیر و تشکر بعمل آورم و برای تمامی این عزیزان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم. از مدیرعامل گرامی بانک ،‌اعضای محترم هییت مدیره ، مدیران امور و تمامی ادارات مرکز که طی سال گذشته حداکثر همکاری را با این مدیریت داشته اند تقدیر و تشکر بعمل آورم.

آخرین بروزرسانی 1394/5/6